Var det säkerhetsvakt du var?

Nu ska jag skriva ett upprört inlägg. För jag är ganska arg.

Det är en EM-kval match. Det är Danmark som spelar mot Sverige, alltså derby. Det är på Danmarks nationalarena. Det är 42 000 personer som är där och tittar. Det är världens stämning och samtidigt självklart en högriskmatch. En supporter springer in, slår domaren, blir bortknuffad av två danska spelare och går sedan självmant av planen. Utan att en enda säkerhetsvakt rör sig ur fläcken, utan att en enda säkerhetsvakt ens går in på planen. Det var en supporter och det kan vara "okej", misstag kan alla göra. Men sen?! När supporter nummer två, ungefär tre minuter senare, springer in på ena kortsidan, tar med sig bollen, springer över hela planen och gör mål utan att någon kommer ikapp honom! Det är helt jävla sjukt! Vad i helvete är det för säkerhet? När det sen händer en tredje gång vet jag inte vart jag ska ta vägen. Tre supportrar springer alltså in på planen och springer tvärs över den utan att någon vakt gör ett skit. Om man jämför med Råsunda som jag ibland tyckt varit tafatt i sitt agerande, så är det här det sämsta jag sett. På Råsunda hinner man max fem meter innan man blir nertacklad av två gigantiska vakter och sen utsläpad därifrån. Den tredje supportern som sprang från långsida till långsida alldeles ensam blev invinkad och i princip omhändertagen av någon nisse i orange väst. Jag trodde man var utbildad för att vara "säkerhetsvakt".. Och framförallt borde de ha utbildade såna på den här sortens matcher. Nej, det är helt sinnessjukt hur det kan vara så dålig säkerhet på 2000-talet, när de vet vad som har hänt i fotbollsvärlden förut. Eller har danskarna missat det? Man kan ju undra...

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback