Löneskillnad

Jag läste i sportdelen i söndags om Mats Sundin. Jag brukar inte läsa om honom, jag brukar inte läsa om hockey över huvud taget, men det här var en liten notis. En notis som fick  mig att börja ifrågasätta min egen lön. Eller ifrågasätta hans lön. Det beror på hur man ser det. En tidning där borta i det stora landet hade räknat ut att Mats Sundin tjänar i snitt 48 000 svenska kronor.

I minuten.

DET ÄR HELT SINNESSJUKT!! Man kan inte tjäna så mycket pengar. Det är omöjligt. Vad gör han av allt? Hur mycket har han på sitt konto egentligen? Vem är det som betalar? Vad hände med finanskrisen?

Om man tog lite pengar från de stora sportstjärnornas löner (typ Sundin, Beckham, Ronaldo) skulle man nog kunnde lösa lite av den här krisen. Eller lite av fattigdomen och svälten i världen. För det är inte normalt att tjäna nästan 50 000 kronor i minuten. Inte för någon. Vad man än gör. Och han spelar ändå bara hockey. Det är inte ens ett jobb i mina ögon.

När jag jobbar tjänar jag 111 kronor. I timmen. Jag ska begära lönehöjning. Jag ska säga att jag vill ha 111 kronor i minuten. Det skulle räcka, faktiskt. Det är okej.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback