En icke-del av mitt tal.

Jag är nästan klar med mitt argumenterande tal i svenskan. Fattas bara ett motargument som jag ska komma på ett bra svar på :) Men jag tänkte dela med mig av ett stycke som jag skrev när jag var lite trött.. Och nej, jag ska inte ha med det i mitt tal. Ni kommer förstå varför ^^ (Jag argumenterar alltså mot en lag om civilkurage..)


Om en sån här lag skulle införas, hur många skulle inte hamna i fängelse då? Hur mycket skulle inte landets domstolar få att göra? (Visst, det kanske leder till fler jobb och färre arbetslösa om domstolarna får mer att göra, men det är inte det som det här talet handlar om). Det känns som att fokus landar helt fel, fokus landar på den vanliga svensson som i mina ögon inte gjort något brott, istället för på de som egentligen är de riktiga brottslingarna. För om en massa rättegångar om civikurage skulle ta upp domstolarnas tid och plats, måste något annat vikas undan. Och vad måste lämna plats i sånt fall? Rättegångar mot pedofiler? Rättegångar mot den egentliga misshandlaren? Rättegångar mot mördare eller rättegångar mot rånare? För om den här lagen införs måste vi någonstans få fler domstolar, fler människor som jobbar i dem, fler lokaler, mer plats i fängelsena (då jag antar att ganska många kommer att bli dömda) och framför allt: mer tid! Vi kommer inte klara oss på de 24 timmar som dygnet idag innehåller. Vi måste ha fler timmar för att hinna döma alla brottslingar i det här landet. Det kommer bli fler och fler rättegångar och till slut skulle vi behöva bygga bostäder precis runt domstolarna, för att hinna medverka på alla rättegångar.


Kommentarer
Postat av: felicia

Maha, äntligen förstår jag hur du kunde koppla ihop civilkurage med arbetslöshet och tiden! :D


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback