Morgonfundering

Jag funderade lite imorse när jag satt vid Danderyds Sjukhus och väntade på min buss (för att tio minuter senare bli uppringd och bedd att åka tillbaka hela vägen jag kommit, men det är en annan historia..) vid halv sju imorse. SL har under det senaste året blivit väldigt duktiga på att informera om förseningar och andra saker som händer i trafiken. Detta hyllade jag när jag för någon månad sen fyllde i en trivselenkät om SL och främst pendeltågen. Det stod sen i tidningen att jag hade 67 % av de tillfrågade med mig, och det är ju bra att så pass många ändå är nöjda med lokaltrafiken här i stan.

MEN! Det var inte det jag funderade på. Det jag funderade på är hur långt den här informationeringen (haha, det är inget ord, men jag vill använda det. Om jag skulle skrivit informationen hade det låtit som ja, en sorts information bara. Jag syftar ju på att de informerar. Därför hittade jag just på ett eget verb. Eller vilken ordklass det nu tillhör. Ordklasser har aldrig varit min starka sida) ska gå. Den har gått ganska långt det senaste året, från att vara i princip obefintlig, till att vara väldigt utförlig. Det som idag fick mig att fundera var den rullande texten Din resa kan idag ta några minuter längre på grund av halt spår. Och det är ju bra att de informerar om det, man kan ju undra ibland.

Men vad är nästa steg? Din resa kan idag bli lite ryckigare på grund av att Lars är sjuk och är ersatt av en vikare som egentligen kör buss. Det kan i och för sig också vara ganska bra att veta, för då skulle jag nog promenera istället.

Men steget efter det? Idag är följande personer inom SL sjuka: Maria, Per, Martin, Oskar och Gun. Vi skänker dem en krya på er-tanke. Där känns det som att det har gått lite för långt.

Det kanske slutar med att när du är sjuk från ditt jobb, ringer du även till SL och meddelar det, så att texten som rullar år 2015 lyder: Idag är följande personer i Stockholm sjuka: Karl, Linnéa, Sofia, Eva, Caroline, Jesper, Andreas, Moa (osv osv, men det står det såklart inte, jag har bara brist på fantasi). Vi skänker dem en krya på er-tanke.

Jag känner att gränsen är nådd där. Låt oss hoppas att SL stannar vid den grad av informationering de har idag.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback