Måndagstankar

Idag när jag ställde den trettiosjunde (okej, jag räknade inte, men det är min uppskattning) burken med fiskbullar på en hylla på ICA Supermarket kom jag och tänka på en sak. Om du är en fisk är risken ganska överhängande att du blir fångad och blir till någon slags föda för människor. I och för sig finns det nog väldigt många fiskar, men risken är ju större att bli till föda när du är fisk än när du är till exempel fågel, då vi inte äter särskilt många fler fågelsorter än kyckling och kalkon. Om du är fisk och ska bli föda åt människor, måste det inte vara det mest förnedrande då att bli till fiskbullar? Alla vet hur fiskbullar ser ut. Runda, färglösa (nej, de är inte ens vita..) och i någon slemmig sås. Inte sagt att jag inte tycker om fiskbullar, jag äter det gärna. Men om vi jämför med utseendet på en fisk som simmar i vattnet är en fiskbulle inte lik på några som helst grunder. Att sen bli inpressad i en burk tillsammans med massa andra färglösa, runda bullar. Näej.

Det värsta måste ändå vara att bli förnedrad till den grad att bli fiskbulle, och sen serveras i en skolmatsal. Där 85 % av barnen vägrar äta dig. Om du ändå bli fiskbulle, om ditt liv ändå slutar på det sättet, så ska du väl i alla fall uppskattas när du ska ätas. Inte slängas i en papperskorg. Då kan vi snacka bortslösat liv.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback