I'm impressed


Jag har en jättestor fluga i mitt rum. Det måste göra ganska ont för dem att krascha in i fönstret var tjugonde sekund?

Idag har jag jobbat! Klockan 03:45 gick jag upp imorse, och jag kan medge att jag blev chockad när klockan ringde. Inte fan kunde det vara uppstigningsdags redan. Men det var det. Bara att skutta upp och borsta tänderna för att sen nästan möta tidningsbudet i trappen. Men det var ett skönt pass att jobba, faktiskt. Det enda obehagliga var när det kom sju stycken kostymnissar, delvis indier, som ställde sig och granskade när jag jobbade. Och ställde konstiga frågor.

Jag måste bara berätta om en människa jag träffade i lördags. Hon heter Anna-Lena och efter att vi pratat en stund kom det fram att hon kom till Sverige från Tyskland för två år sen för att vara au pair, och har bott här sen dess. Och jag är av den åsikten att jag helst inte berömmer nysvenskar för deras svenska, det blir så krystat och konstigt, tycker jag. Men här kunde jag inte låta bli. Av hela mitt hjärta menade jag att hon var sjukt bra på svenska. Hon berättade att hon förra helgen fått frågan "varifrån Norrland kommer du?". Det säger väl en del. Sen läste jag på hennes facebook, och det svenska språk hon använder består av ord som många av mina vänner inte skulle använda, ens.

Om jag någon gång flyttar till ett land där jag inte kan språket alls (när hon kom kunde hon säga vad hon hette, varifrån hon kom och vad hon tyckte om att göra), vill jag bli som Anna-Lena. Lätt.



Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback